[WOTLK] Feral druid tanking guide

Hier kun je alles kwijt over je druid !
Plaats reactie
Crove
Berichten: 476
Lid geworden op: 05-03-2012 21:04

[WOTLK] Feral druid tanking guide

Bericht door Crove » 26-05-2012 17:49

Feral Druid tanking guide

I. waarom druid tank
II. Talents
III. Rotatie
IV. Abiltys
V. Aggro
VI. Stats
VII. Gems en enchants
VIII. Addons
IX. Professions


I. Waarom druid tank?

Voordelen:
1. Een tank die ook redelijke damage doet
2. In te richten als zowel stamina als dodge tank
3. Innervate en Rebirth
4. Meer healt per stamina door Dire-bearform
5. Weinig last van weapon drops

Nadelen:
1. Geen afweer tegen spell damage
2. Geen goede interupt mogelijkheden


II. Talents

Ik gebruik momenteel de volgende talen build:

Afbeelding

Uitleg bij sommige talents
Survival instincts: Een must have, dit is je redder in nood als je bijna dood gaat.
Feral charge: Belangrijk voor pullen het snel bij te target zijn om aggro terug te pakken.
Improved leader of the pack: maakt je een healende tank.
Mangle: Een van je belangrijke single target aanvallen.
King of the jungle: Maakt van je enrage een belangrijke ability.
Berserk: Heb hem lange tijd gehad, maar merkte dat ik hem nooit gebruikte. Daarbij is het niet echt een zinvolle abilitie.
De andere talents zijn ingericht op meer damage doen of minder damage ontvangen.

Glyphs:
Major:
Glyph of maul: Maakt van maul een multiple target aanval
Glyph of mangle: Extra damage voor een belangrijke aanval
Glyph of survival instincts: Zorgt voor een betere heal van frenzied regeneration en een hogere max health :D

Minor:
Glyph of challenging roar: Wat minder cooldown is nooit weg
Glyph of thorns: 10 minuten is wat te kort
Glyph of unburdened rebirth: Bespaart flink wat geld een backpackruimte


III. rotatie

Single target rotatie: fearie fire (feral)  mangle (bear)  lacerate (stack 5 keer)  maul
Rotatie voor 1 target:
Zorg er voor dat fearie fire altijd op de target blijft.
Fearie fire is ook een leuke pull ability.
Zorg er voor dat lacerate 5 keer op de target is.
Houdt mangle op cooldown.
Als dit allemaal goed is doe je maul.

Multiple target rotation: Demoralizing roar  Swipe (bear)  maul
Rotatie voor 2 of meer targets:
Zorg er voor dat demoralizing roar op de targets blijft.
Als je maul indrukt komt er een wit kadertje om heen, zorg er voor dat die er altijd om heen zit en spam Swipe als het kadertje er is.
Glyph of maul maakt van Maul een multiple target aanval.

IV. Ability’s

Survival instincts: Een van je 2 redders. Gebruik hem als je bijna dood gaat.
Frenzied regeneration: Je heal. Als je bijna dood gaat gebruik je hem in combinatie met Survival instincts
Enrage: Geeft je meer rage. Is goed om te gebruiken samen met Frenzied regeneration en Survival insincts. Ik houd hem meestal op cd, omdat je meer damge doet als hij on is (King of the jungle)
Barkskin: Vermindert de damage die je ontvangt met 20%. Ik gebruik hem altijd samen met Enrage om de 16% armor reduction te compenseren.
Innervatie: Handig voor als de healer zonder mana zit. PAS OP! Als je innervate doet ga je ,uit je form. Zorg er dus voor dat je er zo snel mogelijk weer in zit.
Rebirth: Gebruik deze niet op DPSen! Bewaar hem voor als er een healer dood gaat (hetzelfde zou de eventuele druid healer moeten doen voor jou.)
Feral charge (bear): Te gebruiken als pull. Ook belangrijk voor het moment dat je een mob kwijt bent, want het zorgt er voor dat je er snel bij bent om aggro terug te pakken.
Savage defence: Passief, proct bij een crit. Vermindert de damage die je ontvangt met 25% van je attack power.


V. Aggro

Ga naar menu  interface  display en vink show aggro percentages aan. Je kan nu boven je target ding zien hoeveel aggro je hebt, dus door constant met autotarget van target te switchen weet je zeker dat je 100% aggro van alle mobs hebt. PAS OP! werkt niet als je spartan UI hebt.
Je hebt verschillende ability’s om aggro te pakken/houden.
Growl: Je major taunt. Zorgt er voor dat je meteen 100% aggro heb op je target.
Challenging roar: IS GEEN ECHTE TAUNT! Zorgt er voor dat je 6 seconden door alle target in een afstand van 10 yards aangevallen wordt. In die tijd moet je je aggro terug hebben, anders gaan je targets terug naar waar ze waren voor dat je Challenging roar deed. Gebruik hem als alles mis gaat, of als je geen aggro hebt en growl op cooldown is.
Swipe: een ware aggro knaller. Dwingt je target tot niets, maar met een paar flinke klappen Swipe zal je flink van aggro terug hebben. Helpt ook om aggro te houden. Je kan target nearest enemy op scrollwieltje vooruit en previous enemy op scrollwieltje achteruit zetten. Zo kan je makkelijk switchen tussen targets.

VI. Stats
Een van de belangrijke voordelen van een druid tank is dat de tank stats en de DPS stats hetzelfde zijn. Dus doe je ook veel damage.

Stamina: Hoeft weinig uitleg. Zorgt voor meer health dus is een belangrijke statt.
Agilty: Dé belangrijkste stat. Geeft je armor, critical strike rating en dodge rating. Als je in catform bent (wat je nooit doet als je main tank bent) geeft het ook nog attack power.
Attack power: Zorgt voor meer damage en dus ook meer aggro. .
Critical strike rating: Hoe meer je crit, hoe meer je jezelf zal healen (Improved leader of the pack) en hoe minder damage je ontvangt (savage defence).
Armor penetration: Zorgt er voor dat je door de armor van je target heen kunt prikken, dus meer damage.
Hit rating: Zorgt er voor dat je niet mist. Zorg er voor dat je 150 hit rating hebt.
Expertise: Zorgt er voor dat je minder gedodged, geblocked of geparried word. Heb je een talents voor dus hoef je niet te gemmen.
Haste: Zorgt voor snellere auto attack hits en een kortere global cooldown. Niet meer nemen dan op je gear staat.

De rest van de statts zijn te verwaarlozen.

Neem NOOIT block of parry rating!!! Je hebt geen schild om mee te blocken en geen wapen om mee te pareren!

Je ziet dat de tank gear hetzelfde is als de DPS gear. De enige verschillen zijn gems en enchants.

VII. Gems en Enchants

Enchants:
Enchant head - Arcanum of the Stalwart Protector
Enchant Shoulders - Greater Inscription of the Gladiator
Enchant bracers – major stamina
Enthcant legs - [Frosthide Leg Armor]
Enchant boots - Heavy Borean Armor Kit
Enchant chest – powerfull stats of Heavy Borean Armor Kit
Enchant gloves – armsman
Enchant cloak – major agility of enchant cloak - Major armor
Enchant weapon – mongoose

Gems:
Als je van plan bent veel ICC te tanken, is het beste wat je kan doen een solid majestic zircon in elke socket te doen (behalve één om je meta socket te activeren. Die in 1 rode socket een shifting dreadstone, het liefst zo dat de socket bonus wordt geactiveerd)
Als je weinig ICC, maar veel RDF's gaat tanken raad ik aan om het volgende te doen:
Geel: Jagged eye of zull
Blauw en rood: Shifting dreadstone

Als meta socket neem je Austere Earthsiege Diamond.

VIII. Addons

Hier een lijst van een aantal handige addons:
Vuhdu/healbot: Laat health van je part/raid members overzichtelijk zien en doet en spell als je op je party member klikt. Handig voor inervate en rebirth. Door deze addon zie je het ook als je geen aggro hebt (dan verliezen party members zomaar heel veel health)
Omen treath meter: Laat een lijstje zien met de treath van iedereen uit je party/raid.
Alice’s taunt watch: Zegt het in de chatbox als er iemand taunt.
GTFO: Gaat keihard piepen als je in een AoE staat.
Coolline: Zet een tijdbalk neer met de cooldowns van je spells/ability’s.
Recount: Laat zien wie het meeste damage doet/ontvangt en nog veel meer
Gearscore: Is op dit punt onbetrouwbaar, want hij geeft gear met parry/defence rating aan als betere tanking gear dan gear met agility.

IX. Professions
Mijn advies is om de professions Leatherworking, voor fur lining=62 stamina, en jewelcrafting, 3 Solid Dragon's Eye=63 extra stamina.

Tot slot, deze guide is gemaakt op eigen inzicht en ervaring. De meningen erover kunnen dus verschillen. Als jullie iets missen zeg het dan hier onder aub.
Afbeelding
Master of light and retired council of DirtyDutch.

kaaskip
Berichten: 68
Lid geworden op: 10-04-2012 09:54

Bericht door kaaskip » 26-05-2012 19:33

Ik wil nog ff wat toevoegen ;)
Zet NOOIT parry of block rating op je druid tank gear!!! Je hebt geen wapen om mee te parryen en geen schild om mee te blocken ;)
Maar ik denk dat veel mensen dit al wisten, maar voor iedereen die het nog niet wist... Alstublieft

Crove
Berichten: 476
Lid geworden op: 05-03-2012 21:04

Bericht door Crove » 26-05-2012 19:37

kaaskip schreef:Ik wil nog ff wat toevoegen ;)
Zet NOOIT parry of block rating op je druid tank gear!!! Je hebt geen wapen om mee te parryen en geen schild om mee te blocken ;)
Maar ik denk dat veel mensen dit al wisten, maar voor iedereen die het nog niet wist... Alstublieft
Zal het even toevoegen
Afbeelding
Master of light and retired council of DirtyDutch.

Wilco
Berichten: 447
Lid geworden op: 13-02-2010 16:08

Bericht door Wilco » 27-05-2012 13:23

egt heel nice zoon guide zelf gemaakt tog?
ik ben een Vieze Nederlander

Crove
Berichten: 476
Lid geworden op: 05-03-2012 21:04

Bericht door Crove » 27-05-2012 13:24

Wilco schreef:egt heel nice zoon guide zelf gemaakt tog?
yep zelf gemaakt
Afbeelding
Master of light and retired council of DirtyDutch.

Dafrenzel
Berichten: 339
Lid geworden op: 05-06-2011 23:16

Bericht door Dafrenzel » 27-05-2012 18:43

Guide is goed.....rotatie zou ik zelf iets anders doen (wat ook op de meeste online forums en guides staat). In iedergeval, voor de insider, mijn rotatie:

Pull: Faerie Fire
gevolgt door: Feral Charge
dan: Maul, Mangle, Lacerate, Demo Roar
sequence 1: Maul, Mangle, Lacerate, Lacerate, Faerie Fire, Demo roar (deze laatste twee kun je omwisselen)
Sequence 2: Maul, Lacerate, Mangle, Demo Roar (alleen als die bijna voorbij is), Faerie Fire, Maul, Lacerate (nu dus 5 stacks), Mangle.

Continuation sequence: Maul, Mangle, Lacerate, Demo Roar, Mangle, Maul, Faerie Fire (of deze: Maul, Mangle, Faerie Fire, Lacerate, Maul, Demo Roar, Mangle). Dit de hele tijd herhalen en er voor zorgen dat Faerie Fire af en toe gedaan wordt (doet in Bear Form damage), dat de Lacerate op 5 stacks blijft en dat ook de Demo Roar actief blijft.


Waarom die Demo Roar? Simpel: die zorgt er voor dat de target minder damage doet.


Bij 2 targets, is de maul en je swipe (af en toe) erg handig. Swipen als je maul en mangle op Cooldown zijn en je nog genoeg tijd hebt met een actieve Lacerate.
Zorg er voor dat beide targets Faerie Fire op zich hebben! Maakt het ietsjes makkelijker voor de in de rug krabbende DPS. Bij verlies van Aggro, direct terug pakken, tenzij er een off tank bezig is....mag die nog wat plezier hebben.

Tip: als de 2e tank of een off tank te veel damage krijgt, neem de aggro terug als dodge tank zijnde...immers, een relaxte healer is een happy healer!

Verder wat m.i. heel handig is in de talentbuild is: Omen of Clarity! Waarom: een aanval voor geen cost is SWEEET!


Als laatse...mijn build:
http://armory.neverendless-wow.com/char ... w/talents/
Afbeelding

Crove
Berichten: 476
Lid geworden op: 05-03-2012 21:04

Bericht door Crove » 27-05-2012 19:49

Rotatie kan inderdaad anders, dit is gewoon wat ik doe. Wat omen of clarity betreft, die had ik vroeger ook, maar ik vond dat er belangrijkere dingen waren. Daarbij komen rage problemen niet echt vaak voor.
Afbeelding
Master of light and retired council of DirtyDutch.

Crove
Berichten: 476
Lid geworden op: 05-03-2012 21:04

Bericht door Crove » 12-07-2012 20:43

Ik heb nog even wat dingen toegevoegd en aangepast. Op sommige punten met ik namelijk van mening veranderd.
Afbeelding
Master of light and retired council of DirtyDutch.

Plaats reactie